Kommunikation, webb och grafisk profil
Vem vill du nå, vilket är budskapet, hur når du ut och hur ska det se ut?
På denna sida hittar du användbar information om kommunikation, våra webbsidor och Lunds universitets riktlinjer och grafiska profil.
- LUCRIS hjälper dig att nå ut med din forskning
- Redigera personlig sida
- Nyheter och nyhetsmall
- Vad vi publicerar
- Lund universitets grafiska profil, mallar och logotyper
LUCRIS hjälper dig att nå ut med din forskning
LUCRIS är Lunds universitets system för forskningsinformation. Syftet med LUCRIS är att synliggöra enskilda forskares, forskargruppers och Lunds universitets samlade forskning. Det publika visningsgränssnittet till LUCRIS kallas Forskningsportalen. Syftet med portalen är att ge externa besökare en bild av vilken forskning som bedrivs vid Lunds universitet. Den riktar sig till allmänheten, media, forskningsfinansiärer med flera.
Genom Forskningsportalen kan forskarkollegor, studenter, journalister och en intresserad allmänhet hitta din forskning. Här kan tvärvetenskapliga samarbeten lyftas och uppstå. Du kan visa vilka samarbeten du har, vilka publikationer du har skrivit och andra aktiviteter som din forskning genererat. LUCRIS används också i universitetets och fakultetens arbete med utvärderingar, planering och strategier. Den information som registreras i LUCRIS kan synliggöras i rapporter, som kan utgöra underlag för strategier och beslut.
LUCRIS ger en överblick över hur dina projekt relaterar till publikationer, aktiviteter och annat relevant som finns inlagt i systemet. Se bara till att du kopplar ihop dem och att du håller din sida uppdaterad!
Här loggar du in: https://lucris.lu.se/
Redigera personlig sida
De anställda som har personliga sidor på våra externa webbplatser ansvarar själva för att de hålls uppdaterade. Du behöver logga in på både den engelska och den svenska sidan. Så här gör du för:
- Logga in på våra webbplatser:
Inloggning på vår svenska webbplats: www.svet.lu.se/user
Inloggning på vår engelska webbplats: www.svet.lu.se/en/user - Gå till din egen personliga sida och tryck edit
- Glöm inte att sedan också uppdatera din profil i LUCRIS
För mer information om att skapa och redigera personliga sidor se: Personlig sida | Webbpublicering (lu.se)
Nyheter
När du som forskare eller kommunikatör förmedlar forskning via medier, sociala medier, evenemang eller i andra publika sammanhang, bör du sträva efter att följa universitetets principer för god publik forskningskommunikation. Vi bör även försöka förenkla och ”översätta” vetenskap och forskning till något som även personer utanför forskarsamhället kan tillgodogöra sig. Lunds universitet har som myndighet dessutom ett ansvar att verka för en kommunikation som är tillgänglig för alla. För att göra det behöver vi när vi kommunicerar använda klarspråk. Klarspråk är språk som är vårdat, enkelt och begripligt.
För riktlinjer och tips, se:
- Principer för forskningskommunikation | Medarbetarwebben (lu.se)
- Skriva populärvetenskapligt | Medarbetarwebben (lu.se) samt
- Att skriva klarspråk | Medarbetarwebben (lu.se)
Nyhetsmall
När du har en nyhet skicka följande information till webbredaktören (om möjligt på både svenska och engelska):
- Förslag på titel (Använd max 90 tecken för att fungera på alla typer av skärmar)
- Kort intresseväckande populärvetenskaplig summering av publikationens innehåll och resultat på Klarspråk (ca 100 ord)
- Författare
- Titel på publikationen/artikeln
- Länk till publikationen/artikeln
- Om du har, skicka gärna med en intressant bild (som får publiceras)
- Om du och övriga nyheten gäller har ett Twitter-id, ange detta för bättre spridning på sociala medier
Vid nyheter som inte gäller böcker, bokkapitel eller artiklar, vänligen kontakta webbredaktören för mer information. Likaså om du har nyhetstips.
Behöver du hjälp med att översätta så behöver vi också stämma av så att översättningen blir korrekt avseende det vetenskapliga innehållet (ta gärna hjälp av era kollegor för granskning!)
E-post (webbredaktör): webbredaktor [at] svet [dot] lu [dot] se (webbredaktor[at]svet[dot]lu[dot]se)
Vad vi publicerar
På våra webbplatser publicerar vi i regel följande nyheter:
- Böcker (ska vara kvalitetsgranskad av till exempel en redaktör)
- Bokkapitel (ska vara kvalitetsgranskad av till exempel en redaktör)
- Akademiska tidskriftsartiklar (ska vara kvalitetsgranskad av till exempel en redaktör)
- Disputationer
- Studentnyheter
- Större saker
På våra webbplatser publicerar vi som regel inte:
- Mediemedverkan (publiceras endast på sociala medier)
- Konferensbidrag
- Presentationer/keynote speech
- Spikning
Nya forskningsprojekt
I slutet på ett år gör vi en samlad nyhet om alla forskningsprojekt som har kommit in under det gångna året. Denna nyhet läggs även som huvudnyhet.
Det kan finnas undantag från riktlinjerna ovan, men då går det via ledningen.
Vem får vara avsändare
Våra anställda
Doktorander som nyligen har disputerat men som inte har annan anställning
Lunds universitets grafiska profil, mallar och logotyper
Flera mallar finns för nedladdning i Lunds universitets Bild- och mediebank. Länkarna tar dig direkt till respektive mall. Är du inte inloggad i Bild- och mediebanken kommer du först till startsidan – logga in med ditt Lucat-ID först så styrs du vidare.
Du har väl uppdaterat din profil i LUCRIS?
Hur du arbetar med LUCRIS påverkar Lunds universitets placering på internationella rankinglistor! UKÄ-ämnesklassificering på både profil och alla projekt samt koppling till ORCID vid publicering påverkar positivt.
Kontakt webb och kommunikation
webbredaktor [at] svet [dot] lu [dot] se (Kontakta institutionens webbredaktör om du har frågor eller idéer kring vår kommunikation!)
Samhällsvetenskapliga fakultetens kommunikationsstöd
Du är alltid välkommen att kontakta fakultetens kommunikatörer för rådgivning och hjälp vid kommunikationsinsatser.
Kommunikation och grafisk profil
Vem vill du nå, vilket är budskapet, hur når du ut och hur ska det se ut?