Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kommunikation

vid Statsvetenskapliga institutionen

Vilken är den största missuppfatt­ningen om kommunikation?
– Att det är något som kommunikatörer gör.

Alla kommunicerar dagligen och hela tiden och det är så det ska vara. Det kommunikatörer kan göra är att underlätta, stödja, bygga och till viss del styra strukturer och plattformar som andra sedan kan verka i när de kommunicerar. Så oavsett om du arbetar med ledningsuppdrag, forskning, undervisning eller med administration så finns det stöd att få när du vill kommunicera.

Kommunicera din forskning

Forskningskommunikation är mer än ”bara” kommunikation av forskningsresultat. Det handlar lika mycket om att skapa förståelse för vad forskning innebär och hur den bedrivs som att förklara hur resultaten av forskning kan komma samhället till nytta. Många olika kanaler kan användas för att kommunicera din forskning och valet beror dels på vad du vill säga och till vem du vill förmedla ditt budskap eller bjuda in till dialog. 

På Medarbetarwebben kan du läsa om olika former av stöd för att underlätta för dig som forskare att kommunicera din forskning. Här hittar du länkar till workshoppar, utbildningar och seminarier, guider och riktlinjer, kanaler och arenor samt kontaktuppgifter till relevanta stödfunktioner.

Kommunicera din forskning - medarbetarwebben.lu.se:

LUCRIS hjälper dig att nå ut med din forskning

Genom Forskningsportalen kan forskarkol­legor, studenter, journalister och en intresserad allmänhet hitta din forskning. Här kan tvärve­tenskapliga samarbeten lyftas och uppstå. Du kan visa vilka samarbeten du har, vilka publika­tioner du har skrivit och andra aktiviteter som din forskning genererat.

Du som är forskare ansvarar själv för att din profil i universitets forskningsportal är uppdaterad och följer fakultetens miniminivå.

Läs mer på våra sidor om LUCRIS och Forskningsportalen

Läs mer om att registrera forskningsinformation i LUCRIS på fakultetens interna sidor

Har du en nyhet som du vill få ut externt?

Behöver du hjälp med en bra nyhet som du tycker ska komma till medias kännedom ska du kontakta institutionens kommunikatör. Denne skriver då antingen en nyhet som publiceras på institutionens webbplats eller skickar vidare till pressansvariga på fakulteten eller sektionen Kommunikationsavdelning för Nyheter och media.

Behöver du hjälp med en bra nyhet som du tycker ska komma till medias kännedom kan du kontakta vår kommunikatör eller Ulrika Oredsson, pressansvarig vid fakulteten.

Läs mer på våra sida Nyhetsmall och vad vi publicerar

Mer information om press och nyheter finns även på Medarbetarwebben

Tryck, mallar layout och grafisk profil

Vill du ha hjälp med att skapa en utbildningsfolder, en affisch för ett seminarium eller en konferens? Då ska du kontakta Media-Tryck. Om du behöver något mer avancerat eller något i större kvantiteter kan du också kontakta Media-Tryck och rådfråga dem. De formger och trycker avhandlingar, kompendier, affischer, foldrar,  konferensmaterial och mycket mer. 

Mindre trycksaker kan du får hjälp med av vår kommunikatör.

Tryckinformation hos Media-Tryck.

Avhandlingsmallar hos Media-Tryck

Grafisk profil

Den grafiska profilen är beslutad av rektor och gäller för alla verksamheter som tillhör Lunds universitet. För att skapa en tydlig och enhetlig bild av Lunds universitet ska allt tryckt och digitalt material som produceras i universitetets namn följa den grafiska manualens regler och anvisningar. På medarbetarwebben hittar du regler och praktiska tips för hur du använder universitetets grafiska profil.

Flera mallar finns för nedladdning i Lunds universitets Bild- och mediebank. Länkarna tar dig direkt till respektive mall. Är du inte inloggad i Bild- och mediebanken kommer du först till startsidan – logga in med ditt Lucat-ID först så styrs du vidare.

Tillgänglighetsanpassade mallar för digitala dokument

Dokument som är publicerade online från och med 23 september 2018 behöver tillgänglighetsanpassas då de omfattas av Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. I universitetets bild- och mediebank finns tillgänglighetsanpassade mallar och instruktioner som du ska använda när du skapar nya digitala dokument.

Läs mer på vår sida Tillgänglighet - gör rätt från början

Tillgänglighetsanpassade mallar för digitala dokument finns i Bild och mediebanken

IT-stöd

Har du problem med din dator, telefon eller har andra IT-frågor? Se Startsida - LU Support (service-now.com) eller kontakta LU Servicedesk | Medarbetarwebben.

Ska du ansöka om programlicens?

Här hittar du en lathund för hur du söker programlicens i Lucat, till exempel för Adobe Acrobat.

Kunskapsdatabas - LU Support (service-now.com)
Om du stöter på problem, kontakta servicedesk [at] lu [dot] se.

OBS, har du testat att ladda ner programmet PDF-XChange via Software center som finns på din dator? Programmet har många verktyg för att redigera PDF-filer.

Kontakt webb och kommunikation

webbredaktor [at] svet [dot] lu [dot] se (Kontakta institutionens kommunikatör om du har frågor eller idéer kring vår kommunikation).

Vi har även ett kommunikationsråd som diskuterar och utvecklar institutionens kommunikation som gärna tar emot synpunkter och goda idéer!