Publicerad som huvudartikel i ett specialnummer av Journal of Soviet and Post-Soviet Politics and Society (redigerad av Kateryna Zarembo, Michèle Knodt och Maksym Yakovlyev), belyser professor Manners arbete en kritisk utveckling i politiskt tänkande. Hans artikel spårar hur kriget har tvingat lärare att ompröva hur de undervisar Ukraina, Ryssland och EU, och undersöker:
- Hur IR- och EU-studier traditionellt lärdes ut (1991–2022), med fokus på vad som ingick – och vad som utelämnades.
- Hur Rysslands fullskaliga invasion 2022 ledde till en snabb omskolning som förändrade de akademiska perspektiven på Ukraina och dess roll i den globala politiken.
- Varför ett skifte till "planetarisk politik" är nödvändigt, inte bara för att förstå kriget, utan för att ta itu med 2000-talets globala kriser.
Professor Manners insikter utmanar forskare att uppdatera sin undervisning som svar på dessa seismiska förändringar. I takt med att kriget fortsätter att omforma den geopolitiska verkligheten kan detta perspektivskifte visa sig vara avgörande för nästa generation av statsvetare och beslutsfattare.
Artikel på nätet: https://www.ibidem.eu/out/media/vlb_9783838216935_2.pdf
Lunds universitets forskningsportal: https://portal.research.lu.se/en/publications/teaching-the-russian-war-against-ukraine-ukraine-as-a-microcosm-o